AMERICAN
DECADES

1960-19609

EDITED BY

RICHARD LAYMAN

ASSOCIATE EDITOR
JAMES W. HIPP
TOPEKA & SHAWNEE COUNTY

PUBLIC LIBRARY
TOPEKA, KANSAS

A MANLY, INC. BOOK

|

|

@: Gale Research Inc.

An International Thomson Publishing Company

1DP
NEW YORK « LONDON « BONN « BOSTON « DETROIT « MADRID
MELBOURNE « MEXICO CITY » PARIS « SINGAPORE + TOKYOQ
TORONTO * WASHINGTON » ALBANY NY = BELMONT CA = CINCINNATI QH




& % A rF T E B N 1IN &

MEDIA

: by JAMES W. HIPP




OVERVIEW

Not a Revolution. In the media, if not in other seg-
ments of American life, the 1960s were a decade of con-
solidation, not revolution. After the radical change
brought about by television in the 1950s, the next decade
was consumed with evolutionary change as television and
radio broadcasters, newspaper and magazine publishers,
and the general public attempted to come to terms with
the revolution they had made in the previous decade.

Technical Problems. The television industry saw two
new technological wrinkles come into widespread use,
but neither was a new idea. By the end of the decade the
majority of programs were broadcast in color, even if in
1967 only 15 percent of American homes were equipped
with color television. UHF-band broadcasting was also
given the regulatory go-ahead, though it was still looked
down upon as a poor substitute for VHF broadcasting.

Content, or the Lack Thereof. Whatever the technical

format of the broadcasting, the content of the programs

being shown became a center of controversy during the
decade. Federal Communications Commission (FCC)
chairman Newton Minow came into office in 1961 with a
strong condemnation of the poor quality of most televi-
sion programs. Network officials responded that they
only gave the audience what it wanted. And it apparently
did not want the level of cultural broadcasting that
Minow and other critics 4esired.

Public Television. One solution, if not the one

Minow advocated, was the formation of the Corporation -

for Public Broadcasting (CPB) and the Public Broadcast-
ing System (PBS) in 1967. Up and running by 1969, PBS
and the programs funded by the CPB gave viewers alter-
natives to network broadcasting that were not otherwise
available until the rise of cable in the 1980s. Children’s
television was one of the prime concerns of the CPB, one
of its first programs being Sesame Street. The woeful level
of children’s programming on the networks was a topic
late in the decade, but not until the 1970s was it seriously
addressed.

Social Issues. With the social turmoil of the 1960s —
the assassinations, the civil rights movement, the anti—
Vietnam War protests, the youth culture — television
was compelled to address the issues facing the American
public. Black Americans gained a more prominent posi-

MEDIA

tion on television during the decade, as did young people.
Most critics pointed out that television did a poor job in
its attempts at investigating and explaining social prob-
lems but that the society at large did not do a good job
either. But the goal of bringing more segments of the
American public into the world of television was a new
and laudable one, however imperfectly realized.

Rise of Television News. The 1960s were the decade
of television news. Beginning with President John F.
Kennedy, presidential press conferences began to be held
according to the needs of television, a change that did not
enthrall the print journalists. But even they had to recog-
nize the superiority of television’s coverage of the 1963
assassination of Kennedy. The five days of almost-
continuous coverage given by the networks to the events
surrounding Kennedy’s death, the killing of Lee Harvey
Oswald, and the Kennedy funeral had a drama and im-
mediacy that other media could not come close to match-
ing.

Radio. Other big news events throughout the decade —
the Vietnam War, the 4po/lo moon landings — played to
the strengths of television and reduced the relative stature
that other media had historically enjoyed. Radio, which
had for decades been the medium of immediacy, found
itself becoming what Newton Minow called “publicly
franchised jukeboxes.” Helped by the development of the
transistor and the truly portable radio set, most radio
programmers adapted well to the medium’s changed role

of providing musical entertainment to young people and
‘automobile drivers.

The Plight of Newspapers. Newspapers, however,
were still struggling both with their mission in a world
with television and the economics of their changing busi-
ness. Faced with an audience which now had many more
choices for news and entertainment, newspapers also
were hit with rising production costs, stubborn unions,
and a changing newspaper market. Newspapers found
that they were outclassed by television as immediate news
outlets and by radio and television as entertainment and
as advertising outlets. During the decade most newspaper
markets underwent severe rationalization; in New York
the number of major daily newspapers shrank from seven
in 1959 to three in 1967. Total newspaper circulation in

347

s

ey st 0 e

———

=

e e e et

|
|

sz

e e

R

e T




the city was reduced during the same period from 5.1
million to 3.5 million. Total circulation for all newspa-
pers in the United States rose slightly to 62.1 million by
1971 but remained stagnant thereafter. Small-town
newspapers were responsible for much of this growth, so
larger newspapers were left with a smaller slice of the
circulation pie.

Magazines. Magazines faced many of the same trou-
bles as newspapers. By the 1950s and 1960s general-
interest magazines were no longer thought of as a major
source of entertainment for the general public, despite
the fact that circulations had remained steady. As a result,
advertising became harder to attract in competition with
television and radio. Magazines were also troubled with
rising costs at a time when revenues were stagnant. One
of the best-known American magazines, the Saturday
Ewvening Post, disappeared in 1969, a victim not of a lack
of quality but of the public’s and advertisers’ lack of inter-
est. The great age of the general-interest magazine was
over; successful publications were either those which ser-

348

AMERICAN

viced niche markets — such as Penthouse, the English
soft pornography magazine — or those, like the news-
magazines, which served more utilitarian purposes. The
major newsmagazines — Time and Newsweek — contin-
ued to flourish, both part of media empires: Time, part of
Henry Luce’s Time-Life; and Newsweek, since 1961 part
of Katherine and Philip Graham’s Washington Post
Company.

The World to Come. Change is constant, though the
nature of that change is variable. Just as the revolutionary
change of the 1950s had its origins in developments in
the 1920s, 1930s, and 1940s, events in the 1960s would
not have their full impact until the 1970s, 1980s, and
1990s. The launch of the Telstar and Early Bird satellites
affected the media in the 1960s, but it would be the
1970s and 1980s before opportunities for global broad-
casting would be more fully realized. The regulatory mess
with UHF broadcasting would affect the development of
cable television in the 1980s. The ultimate effects of
media changes in the 1960s have yet to be felt fully.

DECADES: 1960-1969




e

Jim McKay, host of ABC’s Wide World of Sports, at the
World Lumberjack Championships

ABC’S WIDE WORLD OF SPORTS

No Viewers. Premiering in April 1961 as a summer
replacement series, ABC’s Wide World of Sports later be-
came the first year-round weekly sports series on network
television. Choosing to show sporting events that were
uncommon for television at the time — auto racing at Le
Mans, soccer in Great Britain, track in the Soviet Union —
ABC’s Wide World of Sports was an immediate critical
success that attracted little or no viewer support in its first
season.

Arledge. The man behind the show was executive
producer Roone Arledge, who had joined ABC Sports as
a field producer of NCAA Football in 1960. This assign-
ment gave Arledge the idea of a “sports potpourri” to fill
the network void when college football games were
blacked out locally. ABC brass responded positively to
the idea because, although initially the sporting events
were to be taped and shown with a week’s delay, commer-
cial satellites were to be launched in the mid 1960s and
the experience gained from producing ABC’s Wide World
of Sports would be invaluable in presenting live sporting
events.

MEDIA

Regular Slot. After its short run from April to Sep-
tember 1961, ABC’s Wide World of Sports returned to the
air in January 1962 in its regular Saturday-afternoon time
slot. Among its first shows in 1962 were water-ski cham-
pionships from Acapulco, Mexico; surfing from Hawaij;
and the Grand National horse race from Aintree, En-
gland. Arledge was given the opportunity to develop in-
novative production techniques that made ABC a leader
in sports television. The ninety-minute weekly shows
were in the beginning produced on a fifty-thousand-
dollar budget, each sporting event edited down to eight-
to ten-minute segments of highlights.

World Sports. Producer Arledge, announcer Jim
McKay, and production assistant (later producer) Chuck
Howard traveled around the world searching for the types
of events that became a trademark of ABC’s Wide World of
Sports: cliff diving from Mexico, demolition derbies, Eu-
ropean skiing, dog-sled racing, and such. The show be-
came a Saturday-afternoon institution and Arledge a
powerful executive at ABC.

Olympics. In 1965 he was promoted to vice-president
in charge of sports programming, winning the rights for
the network to broadcast both the winter and summer
Olympics in 1968. In 1967 The New York Times television
critic Jack Gould praised ABC by saying that their “ex-
pertise clearly shows that the coverage of sports on TV
can be increasingly inventive, and perhaps also teach a
lesson or two to the producer of entertainment program-
ming.” Arledge was named president of ABC Sports in
1968.

Sports Strategy. ABC’s Wide World of Sports raised the
level of sports programming and showed the networks
that it could be an integral part of their scheduling and
business strategies. Arledge was a visionary in the televi-
sion business, and ABC’s Wide World of Sports was his first
great triumph.

Sources:

“Shoot Craps,” Newsweek, 59 (1 January 1962): 52;

Christopher H. Sterling and John M. Kitross, Stay Tuned: 4 Concise
History of American Broadcasting, second edition (Belmont, Cal.:
Wadsworth, 1990);

Huntington Williams, Beyond Control: ABC and the Fate of the Networks
(New York: Atheneum, 1989).

349




i

“A VAST WASTELAND”

BLACKS ON TELEVISION

First Attempts. The civil rights struggles of the 1950s
finally began to filter into the television industry during
the 1960s. NBC had broadcast The Nat King Cole Show in
1956 and 1957, but southern stations refused to broad-
cast it, and it was canceled. The new decade saw an
increase in roles for black actors, such as the guest-star
roles for a couple on The Dick Van Dyke Show. Rob Petrie
mistakenly believes that his son, Richie, has been acci-
dentally switched at birth and tracks down the couple he

believes has his son. The couple turns out to be attractive,
middle class, and black.

Bill Cosby. In 1965 NBC paired Robert Culp with
black actor Bill Cosby in I Spy, an adventure-intrigue
show. The easy rapport between Culp and Cosby and the
relationship of Cosby’s character to Culp’s (Culp played a
professional tennis star, and Cosby was his trainer-
masseur) defused the potential for controversy. The first
network show to star a single black character was Julia,
which premiered on NBC on 17 September 1968, star-
ring Diahann Carroll as a widowed nurse with a young
son. Though it was one of the first shows to employ black
writers, the show’s plots did not accomplish much more
than presenting white middle-class concerns with a black
character. Despite criticisms by black critics of the show’s
lack of realism, Julia was still a breakthrough.

Positive Change. Rowan and Martin’s Laugh-In fea-
tured black comedians, the best known being Flip Wil-
son. Wilson had his own show on NBC beginning in
1970, and it was briefly at the top of the ratings. The first
black family on a prime-time soap opera, Peyton Place,
made its appearance in 1968. The Mod Squad, featuring
Clarence Williams III as one of the three-member squad,
premiered in September 1968. Other black characters
were included in Mission Impossible, Land of the Giants,
Star Trek, Mannix, Ironside, and Hogan’s Heroes.

Problem Areas. Although roles for blacks on televi-
sion increased during the decade, there was still little
programming intended for the black community. Of the
1,135 hours of television programming broadcast
monthly by the major national networks in 1969, only
one hour — occupied by the monthly Black Journal on
public television — was intended for the black audience.
There were local, mainly public-affairs shows which at-
tempted to fill the need for black programming — Black
on Black in Syracuse, Inside Bedford Stuyvesant in New
York, For Blacks Only and Our People in Chicago, Jobman
Caravan in South Carolina — but there were few enter-
tainment shows which spoke directly and solely to a black
audience.

Network Myopia. The television networks saw the
problem in racial terms: white audiences would not watch
characters who were different from themselves, and black
audiences were not large enough to support shows de-
signed only for them. Paul Morash, executive producer of
Peyton Place, described the network’s solution: “All the

AMERICAN DECADES: 1960-1969




Protesters in the March on Washington decrying the lack of black television shows

Negroes I've seen on TV are colorless — absolutely de-
void of character, humor or idiom. They are prideless
Negroes, castrated men and desexed females. These peo-
ple are really gilded Rochesters [ Jack Benny’s comedic
manservant].” Harry Belafonte agreed that “For the shuf-
fling, simple-minded Amos-and-Andy type of Negro,
TV has substituted a new one-dimensional Negro with-
out reality.”

Problems of Society. At bottom the problem was that
white, middle-class America did not know enough about
black society to judge whether a representation was unre-
alistic or offensive. The one-dimensional Negro was real-
ity for most white Americans; a realistic portrayal of
black America was seemingly beyond the capabilities of
network television. The more “realistic” black shows of
the 1970s created their own set of problems and ques-
tions about perception. Television, as is any other form of
popular entertainment, is an imperfect mirror of the soci-
ety that produces it. The problems of race and television
in the 1960s were manifestations of the larger struggles
occurring in other segments of society.

Sources:
“Black on the Channels,” Time, 91 (24 May 1968): 74;

Royal D. Colle, “Color on TV,” Reporter, 37 (30 November 1967):
23-25;

B. Porter, “The Negro Stereotype,” Newsweek, 69 (3 April 1967):
59-60;

Louie Robinson, “T'V Discovers the Black Man,” Ebony, 24 (February
1969): 27-30.

CORPORATION FOR PuBLIC
BROADCASTING

A National Beginning. In 1966 there were 114
educational-television stations, up from 52 in 1961. But
they remained struggling local stations with little money
and almost no national, quality programming. In 1967

MEDIA

the tide began to turn with two events. The first was the
start of the Public Broadcasting Laboratory (PBL), an ex-
perimental news and features broadcast funded by the
Ford Foundation and broadcast on educational television
for two hours on Sunday evenings. The second was the
publication of Public Television: A Program for Action, a
report by the Carnegie Commission on the future of
educational television.

Commitment of Ford. While the programming pro-
duced by the PBL was widely derided as boring and
without any real signifigance, the project underscored the
commitment of the Ford Foundation to public broad-
casting. From 1951 to 1977 the Ford Foundation do-
nated more than $292 million to public radio and televi-
sion, helping to support stations and to fund program-
ming.

Public Broadcasting Act of 1967. President Lyndon
B. Johnson used the Carnegie report as the basis for
legislative proposals to create a national system of public
broadcasting. The Public Broadcasting Act of 1967 be-
came law in November 1967. The most important part of
the legislation created the Corporation for Public Broad-
casting (CPB). The purpose of the CPB was to funnel
money from the federal government to educational tele-
vision stations and to underwrite programming. The ini-
tial funding by Congress was $5 million.

John W. Macy. John W. Macy was named chief exec-
utive of the CPB in 1969. His first programming project
was the Children’s Television Workshop, which was
formed to develop educational shows for children. The
first product of the workshop was Sesame Street, which
premiered on 10 November 1969 and quickly became a
favorite of children and television critics.

Public Broadcasting System. The Public Broadcasting
System (PBS) was created by CPB in 1969 to aid in

351




Sesame Street

connecting the educational-television stations. Along
with the Ford Foundation, PBS helped create a network
of program distribution; one of its goals was to help local
stations create their own programs which could then be
shared with other stations and broadcast nationally. PBS
helped to raise the quality of programming seen on public
television and to standardize what was shown across the
country.

Slow Support. While widespread viewer support and a
large audience would be slow in coming for public televi-
sion, the passage of the Public Broadcasting Act was a
watershed in establishing government support for quality
television. While it had little direct effect on the overall
quality of television, the CPB at least helped guarantee
an outlet for programming not regarded as commercially
viable.

Sources: :

“Future of Non-Commercial TV: Exclusive Interview with John Macy,
Corporation for Public Broadcasting,” U.S. News and World Report,
67 (8 December 1969): 94-97;

“Meatier than Bonanza,” Business Week (4 November 1967): 38;
“Whither Public TV?,” Newsweek, 73 (21 April 1969): 104.

DEATH OF THE SATURDAY
EVENING PosT

Venerable Institution. When the Saturday Evening
Post ceased publication with the 8 February 1969 issue,
one of the most venerable institutions of American mag-
azine publishing fell victim to the changing media land-

scape of the post-World War II era.

Middle-class America. The Saturday Evening Post
claimed ancestry from the 1729 founding by Benjamin
Franklin of the Pennsylvania Gazette. The Saturday Eve-
ning Post was, for almost sixty years, the most successful

352 AMERICAN

general-interest weekly magazine in the United States.
The magazine had first reached its position as a magazine
leader under the editorship of George Horace Lorimer,
who held that post from 1899 until 1937. During
Lorimer's tenure the Saturday Evening Post published
fiction by Harold Frederic, Ring Lardner, Jack London,
Joseph Conrad, William Faulkner, Stephen Crane,
Thomas Wolfe, James Branch Cabell, P. G. Wodehouse,
Rudyard Kipling, William Dean Howells, and F. Scott
Fitzgerald. The mix of quality fiction, good reporting,
and nonjingoistic Americanism made the Saturday Eve-
ning Post into the widely recognized voice of middle-class
America. President Franklin Roosevelt was said to read
the Saturday Evening Post when he wanted to find out
what the middle class was thinking. In 1952 circulation
was 4.2 million readers for the five-cent magazine.

Decline of the Mass-market Magazine. But the 1950s
were the high-water mark for the mass-market maga-
zines. As more televisions were sold and more and more
television stations went on the air with broadcasts, the
nature of American entertainment changed radically.
Mass-market magazines fought television by trying to
increase circulation, but this in turn raised the price of
ads for companies who might advertise. In the mid 1950s
the advertising base for the Saturday Evening Post was
reduced when a full-page ad cost forty thousand dollars.
By the end of the 1950s the Curtis Publishing Company,
which owned the Ladies’ Home Journal, Holiday, and
American Home in addition to the Saturday Evening Post,
had severe financial problems despite the fact that circu-
lation and ad revenue at its magazine holdings were at
all-time highs.

Last Try. From 1960 through 1963 Curtis was losing
great amounts of money. The board of directors, which

DECADES: 18960-1969

/
|
i



MAGAZINE LIFE

&
8
¥
|
o

included no members with any hands-on magazine expe-
rience, was unsure of what to do. In 1964, reacting to the
demands of the staff, the board hired William A. Emer-
son as editor of the Saturday Evening Post. He would be
its last. His introduction as editor made clear the plight
of the magazine:

My name is William A. Emerson, Jr. I am the new
editor of the Saturday Evening Post. I stand before you
perfectly equipped to be the editor of the Posz because
the “A” in my name stands for Appomattox. My family

have been losers for generations.

Old Vision. Yet economics was not the only problem
at the Saturday Evening Post. Its optimistic picture of a
self-confident America was at odds with the changing
tenor of the times. The Vietnam War, the civil rights
struggle, and the cold war all combined to make the
Norman Rockwell view of the United States — Rockwell
painted Saturday Evening Post covers — seem a bit naive.
Technology and a changing society and world had made
a great institution dispensable.
Sources:
“Death of an Institution,” Newsweek, 73 (20 January 1969): 52-53;

Michael M. Mooney, “The Death of the Post,” Atlantic Monthly, 224
(November 1969): 70-76;

David Schanche, “We Call on the Saturday Evening Post — For the
Last Time,” Esquire, 72 (November 1969): 40-60.

NEWSPAPERS IN THE 1960S
Struggle and Decline. The decade of the 1960s was

one of continued struggle and decline for newspapers. In
1909 there were 689 cities in the United States that had
competing daily newspapers; by 1963 that number had
shrunk to 55. Among major cities that number was down
to 20. Over 1,400 cities had only one newspaper or two
papers owned by the same publisher. Chains such as
Scripps-Howard, Hearst, Newhouse, Knight, and Cox
bought up papers around the country, having the effect of
making newspapers more alike editorially regardless of
the competitive status. Also people began to move out-
side the cities to the suburbs, taking away circulation and
targets of advertisers.

Competition. Newspapers in the 1950s and 1960s
performed three functions for the public: they provided
news information, they provided entertainment, and they
were advertising vehicles. The decline of a competitive
news environment was a product of the rise of television
journalism, as network and local-affiliate news became
the new competitive forces. Television obviously pro-
vided an entertainment medium more conducive to the
general public. As an outlet for advertisers, the new vital-
ity of radio along with television took away many of the
advertisers the newspapers relied upon. In 1950 local
radio had advertising revenues of $273 million; in 1965
this figure had increased to $889 million. Television ad
receipts increased from $171 million in 1950 to $2.5
billion in 1965. Newspaper ads increased from $2.1 bil-

353

R T T

e

3 T

e e

i




PANCAKE OR BAREFACED

lion to $4.4 billion. But this revenue was spread among
1,751 daily papers and 562 Sunday papers as against only
604 television stations.

Paring Down. Cities were increasingly left with one
newspaper because that was all that the city could support
economically. Cities such as New York saw the number
of daily newspapers drop because the major advertisers —
such as Macy’s or Bloomingdale’s — could no longer af-
ford to buy huge advertising spreads in both The New
York Times and the New York Herald Tribune, for exam-
ple. New York papers were also faced with union trou-
bles, some papers having to deal with as many as ten
unions when renegotiating a contract. While other cities,
such as Nashville, Miami, and Tucson, had competing
papers functioning under joint operating agreement — in
which they shared production facilities — New York
unions threatened strikes to prevent the reduction in
labor that would result from such a move.

354

New York. The practical costs of this operating envi-
ronment showed up in the stories of failed papers across
the country. The most famous, and possibly best, news-
paper to fold was the New York Herald Tribune, which
finally succumbed to a long illness on 24 August 1966.
The New York Herald Tribune was founded as the New
York Herald in 1835 and merged with the Horace Gree-
ley—founded New York Tribune in 1924. During its prime,
as Jimmy Breslin writes, “It was a fatter and far better-
written paper than the [New York] Times.” Its list of
contributors included John O’Hara, Walter Kerr, Rich-
ard Harding Davis, Walter Lippmann, Red Smith, Art
Buchwald, and Joseph Alsop.

Strikes. The decline of the paper was due to misman-
agement after the death of owner-editor Ogden Reid in
1947. In an attempt to compete with television, the new
owners, Reid’s widow and two sons, adulterated the edi-
torial program of the paper, at one time placing a gossip
column on page 1. The cachet of the New York Herald
Tribune slowly evaporated, and financial losses mounted.
U.S. ambassador to Great Britain John Hay (“Jock”)
Whitney bought the paper in 1958 and slowly began to
rebuild it, both its circulation and its editorial base. By
1962 circulation was up to 411,000 and gaining 1,000 per
week. Then in 1962 the head of the printers’ union called
a strike that lasted 114 days; when it ended, circulation
was crippled and annual losses ran to $5 million.

Merger. In April 1966 the New York Herald Tribune
was merged with two troubled afternoon dailies, the New
York World-Telegram & Sun (itself a merged paper) and
the New York Journal-American. On 24 April 1966 an-
other strike started and lasted 113 days; the New York

WHAT’'S GOOD FOR THE GOOSE?

AMERICAN

DECADES: 1960-1969




Herald Tribune was never again published. The paper
that did remain, called the New York World-Journal-Tri-
bune, lasted only until 1967. There were scattered suc-
cesses among the failures. New York Newsday, founded in
1940 and actually published on Long Island to serve the
suburban community, took much of the circulation and
advertising revenue from the city dailies.

Lower Quality. Competition among the newspapers
and with television and radio had the effect of lowering
the quality of the major papers. Many executives believed
that a national paper might succeed where a large city
daily did not. The New York Times began a national edi-
tion, and the Wall Street Journal became a national busi-
ness paper by establishing printing and distribution cen-
ters in eight locations across the country. The publisher
of the Wall Street Journal, Dow-Jones, started the Na-
tional Observer, a general-interest weekly paper, in 1962,
but it failed to generate the huge circulation expected and
was closed. It took until the 1980s and the Gannett
group’s US4 Today to strike the right formula for a na-
tional general-interest paper.

Sources: ;
Ben H. Bagdikian, “The American Newspaper Is Neither Record,

Mirror, Journal, Ledger, Bulletin, Telegram, Examiner, Register,

Chronicle, Gazette, Observer, Monitor, Transcript nor Herald of

the Day’s Events: It’s Just Bad News,” Esquire, 67 (March 1967):
124, 138;

“Big Newspapers Hit by Move from Cities to Suburbs,” Business Week
(27 May 1961): 103-104, 109;

Jimmy Breslin, “A Struck Paper, Famous and Needed, Goes Down,”
Life, 61 (26 August 1966): 26-29;

Richard Kluger, The Paper: The Life and Death of the New York Herald
Tribune (New York: Knopf, 1986);

“Newspapers Fight a Dollar Deadline,” Business Week (11 September
1965): 136, 138, 140, 143;

“A Wallflower at Five,” Newsweek, 69 (27 February 1967): 54-55;

“What's Happening to Newspapers,” U.S. News and World Report, 54
(28 January 1963): 81-82;

“When Unions Killed a Major Newspaper,” U.S. News and World Re-
port, 61 (29 August 1966): 70-72;

“Winds of Change for Newspapers,” U.S. News and World Report, 60
(25 April 1966): 67-69.

NEWSWEEK PURCHASED

Powerhouse. The purchase of Newsweek magazine by
the Washington Post Company on 9 March 1961 created
a formidable print-news company. The Washington Post,
already powerful as the leading morning newspaper in the
U.S. capital, bought the second most read newsmagazine
in the country. In January 1961 Newsweek had a circula-
tion of more than 1.4 million, second only to Henry
Luce’s Time.

Death of Astor. Newsweek had been controlled by
philanthropist Vincent Astor. On his death in 1959 his
controlling 59 percent stock interest was transferred to
the Astor Foundation, which soon began quietly to look
for a buyer. The magazine had been founded in 1933 as
News-Week. Astor had acquired his interest in 1937
through a merger with his magazine, Today.

MEDIA

' TOP-RATED TV SHOWS, 1960S

';;1960—1961
¢ 1 Gummoée (CBS)

1964-1965
1.‘ Bananza (CB S)

’, 8. The Dvez‘m Martin Show
 9.‘ Here_’.v»Luc‘y (CBS) '

| 10.The Beverly Hillbillies (CBS)

Philip Graham. The negotiating force at the Washing-
ton Post was Philip Graham, who had gained his position
at the newspaper by marrying Katherine Meyer, the
daughter of the owner of the Washington Post, in 1940.
Graham became publisher at the Washington Post in
1946. Under his tenure the circulation of the newspaper

355




doubled to four hundred thousand from 1946 to 1956.
He also established a strong editorial team at the paper,
knowing that a newspaper in the capital had a special
burden. The Grahams were strongly partisan Democrats
but worked hard to maintain the paper’s editorial inde-
pendence: the Washington Post endorsed no candidate in
the 1960 presidential election.

The Sale. Graham paid $8 million to the Astor Foun-
dation for its Newsweek stock but eventually paid almost
$15 million for all the remaining interests. At the con-
tract signing with the Astor group, Graham quipped that
he did not know how to write the $2 million earnest
check: “I didn’t know how the hell to add zeroes after the
two million, so I just wrote ‘two million dollars’ and went
squiggle-squiggle with the pen.” In addition to Newsweek
the Washington Post also acquired in the deal a televi-
sion station, giving the company stations in the capital,
Florida, and Connecticut.

New Team. Graham quickly began putting his own
editorial team in place at Newsweek, promoting Osborn
Elliott from managing editor to editor even before the
sale was closed. Most of the Newsweek staff members
were offered new jobs at the magazine or in Washington
with the paper. Walter Lippmann was hired to contribute
a column, a move that enhanced the magazine’s pres-
tige.

Suicide. Graham suffered periodic bouts of manic-
depressive illness that brought on erratic behavior. He
once threatened to divorce his wife to deprive her and
their four children of the Washington Post Company.
On 3 August 1963 he shot himself after spending six
weeks at a psychiatric hospital. Katherine Graham took
over the job of running the Washington Post Company
and quickly became an aggressive manager. In 1965 she
brought Benjamin Bradlee from Newsweek to be the ex-
ecutive editor of the newspaper.

Reputation. The purchase of Newsweek added to the
reputation of the Washington Post as one of the most
powerful newspapers in the world and confirmed that the
Grahams were a force to be reckoned with, not only in
Washington but also in New York. More important, the
acquisition increased the amount of editorial talent avail-
able to both publications. Over the years Newsweek con-
tinued to trail 7%me in circulation, but many critics con-
sidered it the stronger magazine editorially.

Sources:
“Magazine for Sale,” Time, 77 (27 January 1961): 44;
“Newsweek's News,” Time, 77 (17 March 1961): 67;

“Restless Publisher: Philip Leslic Graham,” New York Times, 10 March
1961, p. 17;

Harrison E. Salisbury, “Washington Post Buys Newsweek,” New York
Times, 10 March 1961, p. 17.

NEwW YORK REVIEW OF BOOKS

Starting Up. First published in February 1963 during
a New York newspaper strike, the New York Review of

356

CRONKITE DECLARES STALEMATE

When ‘Walter Cronkite returnea' from Vietna

AMERICAN

" Books was intended to fill the void left by the absence of

the reviews usually published by 7he New York Times and
the New York Herald Tribune. It was also intended as a
corrective to the intellectually shallow commentary con-
tained in newspaper reviews. As critic Edmund Wilson
wrote in the New York Review of Books in September
1963, “The disappearance of the 7imes Sunday book sec-
tion at the time of the printers’ strike only made us realize
it had never existed.” The first issue of the journal was
intended to be the only one, but after nearly one hundred
thousand copies were sold, the backers decided to publish

DECADES: 1960-1969

E© - iR




a second issue in May 1963. The success of the two issues
convinced the journal’s backers to continue publication
semimonthly.

Social Turmoil. Jason Epstein, an editor at Random
House, developed the idea for the New York Review of
Books. His wife, Barbara, and Robert Silvers, a former
editor at Harper’s magazine, have edited the New York
Review of Books since it was founded. The social chaos in
the United States over the Vietnam War led the elitist
but left-leaning New York Review of Books to adopt sur-
prisingly revolutionary attitudes and radical causes. The
Weathermen and the Black Panther party were two of its
causes célebres in the late 1960s. The most famous, and
notorious, New York Review of Books cover was a diagram
of how to make a Molotov cocktail. As the New Left and
radical movements disintegrated in the early 1970s, the
magazine returned to its left-wing, literary, nonviolent
politics.

Fragmentation. The success of the New York Review
of Books in the early 1960s was a symptom of the failing
power of mainstream media outlets, newspapers espe-
cially, to continue to connect with a society that, as a
whole, was becoming more fragmented with fewer shared
interests.

Sources:

Joseph Epstein, “Thirty Years of the ‘New York Review,’ ” Commentary,
96 (December 1993): 39-43;

“Good Bet for a Baltic Baron,” Time, 81 (31 May 1963): 51;

Philip Nobile, Intellectual Skywriting: Literary Politics & The New York
Review of Books (New York: Charterhouse, 1974).

BROADCASTING STATISTICS, 1965

%
v jvvith Sets

MEDIA

RADIO IN THE 1960S

Growing. The 1960s were a decade of change for
radio. Having weathered the challenge of television in
the 1950s, something that most observers said was un-
likely, radio was growing as an industry in the 1960s,
even if individual stations faced struggles.

New Role. But radio was no longer the national enter-
tainment medium it had been in the 1930s and 1940s,
playing network programs of comedy, drama, informa-
tion, and music. Starting in 1948 with the advent of
network television, the networks transferred many of
their popular radio shows and their stars over to televi-
sion. Jack Benny, Lucille Ball, 4mos 'n’ Andy, and dozens
of other stars and shows ended up on the visual medium.

Transistors. But radio survived and even prospered. In
1949 there were 80 million radios in the United States. In
1965 there were 228 million. Most of the growth was
provided by a 1948 invention at Bell Laboratories, the
transistor. This small electronic replacement for vacuum
tubes provided the technology for the growth of a new
market for radios. Radios in houses and in cars became
smaller, better, and cheaper. By 1960 a typical AM/FM
radio cost only thirty dollars; an AM-only radio cost
fifteen dollars.

Music. These two technologies, television and the
transistor, transformed radio. With expensive program
development switched to television and millions of auto-
mobile commuters in need of entertainment, radio sta-
tions turned to music. The most successful format was
the Top 40 station, which played only the most popular
records listed by Billboard magazine. By 1967 the Na-
tional Association of Music Merchants reported that 90
percent of all radio programming was music.

Commercialism. This 90 percent excluded commer-
cials, which brought impressive revenues as radio audi-
ences grew. In 1963 a radio executive testified before a
government committee that twenty-five commercials per
hour were not excessive. Former FCC chairman Newton
Minow decried in 1965 the chaos of commercialism on
the radio:

To twist the radio dial today is to be shoved through a
bazaar, a clamorous Casbah of pitchmen and commer-
cials which plead, bleat, pressure, whistle, groan and
shout. Too many stations have become publicly fran-
chised jukeboxes.

Disc Jockey. For most stations the glue that held to-
gether the incessant mix of music and commercials was
the disc jockey, a voice that moved from music to adver-
tisement and back, reminding the listener to what station
he or she was tuned. In large markets the deejay could
earn up to one hundred thousand dollars annually and
become a media star. Murray the K and Klavan and Finch
were top deejays in New York, and Bob Crane was the
top deejay in Los Angeles. In 1965 Crane left radio to

star in the television series Hogan’s Heroes.

357




Ethnic Radio. The demise of the national networks,
which by the 1960s provided little more than an hourly
news break and an occasional sports program, led to the
rise of the demographically specific radio station. In addi-
tion to stations that catered solely to the young listener
with rock 'n’ roll music, many stations were in the market
for black listeners. For example, in Chicago there were
three stations for black listeners: WAAF, which featured
jazz and shouts of “Uhuru” (freedom) at the end of its
shows; WVON (Voice of the Negro), which played al-
most entirely music; and WOPA, which ran advertise-
ments tailored to its mostly black, poor audience (“We
don’t care if you're on ADC [Aid to Dependent Chil-

dren], just one question: do you want a wig?”).

Responding to Society. Radio’s success was an exam-
ple of the power of new technology and the ability of
entrepreneurs to adapt to it. It also responded in a telling
way to the segmentation of American society.

Sources:

Alfred Bester, “The New Age of Radio,” Holiday, 33 (June 1963): 56,
58, 61-62, 64, 87-93, 95-97; S

William O’Hallaren, “Radio Is Worth Saving,” Atlantic Monthly, 204
(October 1959): 69-72; :

“Radio '65: Everyone’s Tuned In,” Newsweek, 65 (28 June 1965): 80—
82;

Desmond Smith, “American Radio Today: The Listener Be Damned,”
Harper’s, 229 (September 1964): 58-63.

Early Bird, the first commercial communications satellite

358 AMERICAN

SATELLITE BROADCASTING

International Broadcasting. On 10 July 1962 the in-
ternational broadcasting of television signals came closer
to reality with the launch of Telstar 1, a fifty-million-
dollar communications satellite owned and operated by
the American Telephone and Telegraph Company
(AT&T). That same day a picture of an American flag
flapping in the breeze was beamed from a television sta-
tion in Andover, Maine, to Europe. Eleven days later a
consortium of the three major television networks broad-
cast a “picture album” of the United States — the Statue
of Liberty, the Golden Gate Bridge, and a herd of buffalo
grazing near Mount Rushmore — received by television
broadcasters in Great Britain and the European Broad-
cast Union. The Europeans transmitted pictures of the
Roman coliseum, the Louvre, and the British Museum to
the United States.

Synchronous Orbit. One year later, on 10 July 1963,
CBS showed the potential uses of transatlantic broad-
casts when it showed a program called Town Meeting of
the World, featuring former president Dwight D. Eisen-
hower, European Common Market founder Jean
Monnet, West German parliamentary leader Heinrich

von Brentano, and former British prime minister An--

thony Eden. Two weeks later the first synchronous-orbit
satellite, in step with the rotation of earth, was launched.

Early Bird. In 1965 the first commercial communica-
tions satellite, Early Bird, was placed in orbit. The same
consortium of broadcasters that broke in Telstar 1 collab-
orated in the first Early Bird relay. Martin Luther King,
Jr., Pope Paul VI, French nuclear scientists, U.S. Marines
patrolling in the Dominican Republic, and Houston
heart-bypass surgeons were shown across the ocean. The
following day American networks were switching so fre-
quently from country to country that John Horn, televi-
sion critic for the New York Herald Tribune, suggested

that they were acting like a “bunch of kids with a new
kite.”

Dream. Fred W. Friendly, president of CBS News,
issued an instruction to his company that, like so many
based on principle, was forgotten in the rush for enter-
tainment dollars:

Now that the Bird is working for us, CBS News must
now make sure it does not find itself working for the
Bird. . . . There is a natural tendency to show what we
can do physically with the satellite, but it is what we do
with it as a news instrument that will distinguish CBS
News. Let others turn it into a plaything for bland
features. . . . Hard news still counts most.

Source:
Edward Bliss, Jr., Now the News: The Story of Broadcast Journalism (New
York: Columbia University Press, 1991).

60 MINUTES

First Television Newsmagazine. The first television
newsmagazine show, 60 Minutes, premiered on CBS on

DECADES: 1960-1969




Harry Reasoner and Mike Wallace

24 September 1968 as a bimonthly program in the Tues-
day night at 10 P.M. slot. Its cohosts during its first years
were veteran news reporters Harry Reasoner and Mike
Wallace. The 60 Minutes format was the brainchild of
CBS Evening News producer Don Hewitt, who saw the
program as a “Life magazine of the air.” Each hour-long
show was divided into three twenty-minute segments,
two handled by Wallace and one by Reasoner.

The Interview. The interview subject was the pri-
mary segment type, with Wallace and Reasoner featur-
ing during the first year talks with Black Panther
Eldridge Cleaver, French-German student radical
Daniel Cohn-Bendit, Attorney General John Mitchell,
rock singer Janis Joplin, Supreme Court nominee
Clement Haynsworth, and My Lai massacre partici-

“pants Pvt. Paul Meadlo and Capt. Ernest Medina.

Some of the segments were criticized as puff pieces,
but others, including the show investigating My Lai,
were hailed as television journalism at its best. More
important, 60 Minutes showed the networks that news
could be packaged as entertainment and sold to adver-
tisers and the public.

The Decline of the Documentary. The newsmagazine
helped spell the end of the news documentary, a genre of
show that was expensive to produce and not popular with
viewers or advertisers. The success of 60 Minutes was not
lost on the other networks, particularly NBC, which in-
troduced First Tuesday, a two-hour monthly newsmaga-
zine hosted by Sander Vanocur, in January 1969. First
Tuesday was ultimately a failure, as were most competing

newsmagazine shows until the premiere of 20720 on
ABC in the late 1970s.

Dominance of the Newsmagazine. The effects of the
success of 60 Minutes — the show was finally moved to

MEDIA

7:00 P.M. on Sundays in 1975 — were not clear until the (

1990s, when newsmagazines were an increasingly domi-
nant programming format; in 1994 there were no fewer
than ten prime-time newsmagazine shows broadcast by
the three traditional networks, ABC, NBC, and CBS.
The blurring of news and entertainment became a more
controversial subject as news budgets were slashed in the
late 1980s and early 1990s, and much of the reputation
for news gathering was taken by new outlets such as
Cable News Network (CNN). While much of that shift
was because of technology, the demands of viewers and
the effects of programming shifts — some exemplified by
60 Minutes — also had an important effect.

Sources:
Richard Campbell, 60 Minutes and the News: A Mythology for Middle
America (Urbana: University of Illinois Press, 1991);

“Cloaking Pitfalls in Smiles,” Time, 93 (10 January 1969): 39;
“The Mellowing of Mike Malice,” Time, 95 (19 January 1970): 57;
“Merry Magazines,” Time, 93 (11 April 1969): 86.

SMOTHERED SMOTHERSES

Censorship. Tom and Dick Smothers, two clean-cut,
conservative-looking comedians, became the causes
célebres for civil libertarians in April 1969 when their

television show The Smothers Brothers Comedy Hour was .
canceled by CBS, ostensibly because the Smotherses had

failed to fulfill their contract obligations to provide enter-
tainment that met the standards set by CBS. The reason
put forth by the Smotherses and most independent ob-
servers was censorship.

Risqué and Political. The Smothers Brothers Comedy
Hour premiered on CBS on 5 February 1967 as a mid-
season replacement. A Sunday-night show competing
against the powerful Western Bonanza, the Smothers

359

-




The Supreme Court decisio
casting Co..v. FCCon 9 ]une 1969 1nst1tut1ona1—
“ized the modern mterpretanon ‘of the Fairness
Doctrine for radio and televrsxon broadcesters,
1Wh1ch provxded equaI tim to spokesper ons repre-

: support demanded equal time from th
two hundred stations that broadcast the
,;rebut the Harg1s charges. » 4

_~>AII of the stations except one complied wit Fed-
: :eral Commumcanons Commlssmn (FCC) rules on
fairness. WGCB, a station in the small Pennsylva
- nia town of Red Lion, instead of offering free ai
‘time to Cook, offered to sell ‘commercial time for
* the rebuttal. Cook complamed to the FCC, whlch
“ordered the station to provide Cook with a1rt1me
,f",iWhen the stat1on refused the FCC took the case
"ito court..

;;_After ycars of makmg its way through. the court
2 'system the Supreme Court ruled'm favor of he

Brothers produced a pleasant surprise by placing often
among the top thirty shows in weekly ratings. But the
network censors were never happy with the brothers.
Their humor was sometimes risqué and always political.
The favorite target was President Johnson, and there
were also drug references (which the censors at CBS were
too staid to recognize), sexual innuendos, and humor at
the expense of those who would censor art or stifle cre-
ativity.

Defending Cuts. According to the Smotherses, CBS
had tampered with 75 percent of their material during the
two years of their run. During the 1968-1969 television
season the Smotherses had repeatedly asked for guidance
on what the network objected to and what it would ac-
cept. CBS had repeatedly ignored their request and had
instead continued to cut material from the show. In de-
fense of their cuts CBS invoked the National Association
of Broadcasters Television Code, a vague list of princi-
ples, not rules, that had its origin in the proscriptions of
the Catholic Legion of Decency.

False Renewal. On 14 March 1969 the show was
renewed by CBS for the 1969-1970 season, yet CBS
officials continued to say the future of the show was
uncertain. On 27 March the Smotherses received a warn-
ing from CBS that if they could not accept network
oversight it was their duty to tell the network that they
wanted out. It also reminded them that their contract
called for delivery of their shows on tape no later than the
Wednesday before airdate, a contract that had never been
met or enforced. The brothers wired back their happiness
at being renewed.

Contract Violation. The tape for the 13 April show
was already completed, and CBS informed the brothers
that for various reasons the 13 April show would have to
be shown on 6 April. The 13 April show contained sev-
eral provocative pieces — a skit with black singer Nancy
Wilson on interracial marriage and a “sermon” on the
biblical story of Jonah that maintained that the Gentiles
on the boat had behaved characteristically by throwing
the nearest available Jew overboard. CBS requested and

360 AMERICAN DECADES: 1960-1969




o RS ST SR e

Ebhii o

Tom and Dick Smothers

received cuts on the material they deemed offensive. On
Thursday, 3 April, the Smotherses sent a tape of the
show. On 4 April CBS canceled it because the
Smotherses had violated their contract by late delivery.

Press Reaction. The reaction of the press was decid-
edly, if not unanimously, pro-Smothers Brothers. Life
intoned that “Such a network can no more lecture us
on questions of responsibility and taste than the SDS
[Students for a Democratic Society, a militant protest
group] can advise us on etiquette.” CBS offices and
even affiliates were the objects of protests across the
country. The Wall Street Journal and The New York
Times were among the media outlets weighing in
against CBS. Only 7V Guide among mainstream publi-

cations was against the Smotherses.

Revealing the Limits. By August 1969 Tom Smothers
had lined up a syndicated network of stations to broad-
cast the program, beginning with the canceled 13 April
show. By the summer of 1970 ABC had picked up the
show but ran it only two months before canceling it.
More provocative than Rowan and Martin’s Laugh-In,
The Smothers Brothers Comedy Hour revealed the limits of
the networks in terms of political comedy during the
turmoil of the late 1960s.

MEDIA

Sources:
Nat Hentoff, “Smothers Brothers: Who Controls TV?,” Laook, 31 (24
June 1969): 27-29;

William Kloman, “The Transmogrification of the Smothers Brothers,”
Esquire, 72 (October 1969): 148-149, 151, 153, 160, 199-200, 201;

Betty Rollin, “The Smothers Brothers: The Naughtiest Boys on TV,”
Look, 31 (13 June 1967): 68-69, 71_—73;

“The Unsinkable Tom Smothers,” Time, 94 (29 August 1969): 52—
53

TELEVISION TECHNOLOGY: COLOR
AND UHF

Quality and Growth. The 1960s finally saw the reso-
lution of two technical issues and problems that had
plagued television since its early development: color
broadcasting and ultrahigh frequency (UHF) stations.
Their resolution led to an improvement in broadcast
quality and growth in the number of television stations.

Old Standards. Color broadcasting was a problem left
over from the debate over broadcast technical standards
during World War II. CBS, which had no technical
patents relating to black-and-white technology, pushed
during the mid 1940s for a standard that would have
called for color broadcasting, which CBS had developed,
and a large number of stations on the UHF band. CBS

361




CHAIRMAN NEWTON N. MINOW

Federal Communications Gommission

MR. CHAIRMAN: We applaud you for your

stand requesting manufacturers to produce all
82 channel (UHF-VHF) television receivers.
Emerson Radio (one of the major producers of
television in the U.S.A.) now offers.an all 82
channel (UHF-VHF) TV set at a price no higher, and

in many cases lower, than a 12 channel VHF set.

This set of the lulure sow gives
the public 3a imstrumeat which
can receive all 82 channels
v and in the fulure.
Pacticalarly, is this trve in
Washinglon, 1. C. where we sow | B
Rave Channel 26, with \
WOOK-TV, Channel 14 due
10 e on.

—ose ¢ 1eon

: Complete with all these Fmemon @:—) features:

* 19" Portable TV, 172 w.in. viewable area
* All chaenel YHF-UHF tumer

* Full Power tramslormer chassis

* Two lelescopic antennae

* 3 IF Stages

* Up-troat tusing with illuminated dial

* Froat-projected FIl sound system .

* Becorator cabinel . . . wolded front & back

Vixit any one of the George's and Towers in your location and

see and hear ()

- Emerson Al Chaunel UHF-VHF Portable

Newspaper advertisement for VHF-UHF television sets

was opposed by RCA, which had an interest in black-
and-white broadcasting and the status quo in regard to
the broadcasting band. Joining RCA were the manufac-
turers of black-and-white and very high frequency (VHF)
television sets, who knew that after the war consumers
would buy what was available without thought to techno-
logical advance.

UHF Stifled. In 1945 the Federal Communications
Commission decided that black-and-white television
would be standard and that televisions would not be
required to carry UHF tuners, effectively stifling that
broadcasting frequency. UHF broadcasting would linger
in its moribund state until the 1960s.

Government Mandate. A law was finally passed in
1962 that required television manufacturers to include a
UHF tuner on every television set beginning in 1964.
Still UHF remained a stagnant broadcast band, growing
only because the available channels along the VHF band
were beginning to become scarce by the mid 1960s. Be-
tween 1964 and 1974, 158 new stations went on the air,
111 UHF and only 47 VHF.

362

AMERICAN

Color Freed. The FCC finally approved the CBS sys-
tem of color broadcasting (which was not compatible
with black and white and could not be received on black-
and-white televisions) in 1950. In 1953 the order approv-
ing CBS color was rescinded, and RCA’s system instead
was approved, a ruling that recognized the state of the
marketplace but also set in concrete somewhat poorer
broadcasting standards. NBC, which was owned by
RCA, did broadcast some programs in color, but color
did not become widespread until the 1960s.

Color Becomes Common. As color television sets be-
came more common in American households, some in-
teresting research was undertaken on the effects on view-
ers. The networks found people exposed to color pro-
gramming watched more television and paid more atten-
tion to commercials. Tlie networks reacted predictably,
and by fall 1965 all three had adopted complete color
broadcasting as their goal. The fall 1965 schedule would
be 95 percent color on NBC, 50 percent color on CBS,
and 40 percent on ABC. By January 1966, 70 percent of
all commercials were in color. By the end of that year
there were, for the first time, more color televisions than
black-and-white televisions being sold. Fifteen percent of

DECADES: 1960-1969




all homes in the United States were equipped with color
television in 1967; by 1976 this number had risen to 75
percent.

Evolutionary Change. These technological develop-
ments, more evolutionary than revolutionary, helped cre-
ate the broadcast-television environment that lasted from
the 1960s to the mid 1980s. Only with the rise of cable

television did the system worked out through trial and

many errors give way to a system with higher quality and
more viewer choices.

Source:
Christopher H. Sterling and John M. Kitross, Stay Tuned: A Concise

History of American Broadcasting, second edition (Belmont, Cal.:
Wadsworth, 1990).

HEADLINE MAKERS

SPIRO AGNEW

1918~
VICE-PRESIDENT AND MEDIA CRITIC

Agnew’s Speech. On 13 No-
{ vember 1969 at 7:00 P.M. Vice-
i president Spiro Agnew made a
4 speech carried live by the three net-
§ works that lambasted those net-
{ works. The impetus behind
Agnew’s speech was the press reac-
tion, especially the television news
reaction, to a speech on the Viet-
nam War by President Richard M. Nixon on 3 Novem-
ber 1969. In the speech Nixon called on the support of
“the great silent majority of my fellow Americans,” asking
for their help in achieving his goal of ending the war in
victory.

Instant Analysis. Agnew, in his speech, concentrated
on the analysis following Nixon’s speech, attacking it as
“instant analysis and querulous criticism”:

It was obvious that their minds were made up in ad-
vance. ... One commentator twice contradicted the
President’s statement about the exchange of correspon-
dence with Ho Chi Minh. Another challenged the
President’s abilities as a politician. A third asserted that
the President was now following the Pentagon line.
Others, by the expressions on their faces, the tone of
their questions and the sarcasm of their responses made
clear their sharp disapproval.

Impugning the News Media. But Agnew had a more
wide-ranging target than the response to a single speech.

MEDIA

The speech was meant to impugn the credibility of the
entire television-news medium. Agnew asserted that the
network news anchormen were out of touch with Middle
America:

To a man [they] live and work in the geographical
confines of Washington, D.C., or New York City. . . .
Both communities bask in their own provincialism, their
own parochialism. We can deduce that these men read
the same newspapers. They draw their political and
social views from the same sources. Worse, they talk
constantly to one another, thereby providing artificial
reinforcement to their shared viewpoints.

Public Response. The public response to the speech
was overwhelming. The networks reported calls running
in Agnew’s favor by a nine to seven margin. The White
House reported calls running thirty-five to one in favor of
the vice-president. A Gallup poll reported that 77 per-
cent of the public supported the views of the vice-
president. The network response was negative, though
there was an air of caution given the large positive public
response to the speech. CBS president Frank Stanton
called the speech “an unprecedented attempt by the Vice-
president . .. to intimidate a news media.” ABC presi-
dent Leonard H. Goldenson left his response to “the
ultimate judgment of the American people.” Most news-
people saw correctly that, as William Safire later revealed
in his White House memoir, the speech was the begin-

ning of a concerted attack on news organizations by the
Nixon White House.

Frank Reynolds. The individual focus of Agnew’s ire
was ABC anchor Frank Reynolds, who was thought by
White House officials to have been biased and unfair
during the 1968 campaign. In the case of Reynolds,

363



Agnew’s speech was most effective. Reynolds had re-
sponded to Agnew’s speech by saying that “There is
something much worse than a public official attempting
to frighten a broadcaster, and that is a broadcaster that
allows himself to be frightened.” On 4 December 1970
Reynolds was removed from the anchor desk. His reac-
tion left little doubt whom he saw as the ultimate
cause:

1 suppose I ought to say I hope I have not offended
anyone in the last two and a half years, but that's not
really the truth either because there are a few people I
did very much want to bother, and I hope I have.

Long-term Effects. The ramifications of Agnew’s
speech were manifold. In the short term he garnered
many political benefits, helping to restrain the television
press from attacks on the Nixon program. In the long
term the speech did little good for anyone involved.
When the Nixon administration ran into trouble with the
Watergate scandal, there was little or no political good-
will in the press. Agnew also had little support when he
was forced to resign in 1973 over tax-evasion charges.
Also the press suffered from the fact that many Ameri-
cans agreed with Agnew that the press was out of touch
and not to be trusted.

Sources:
“Agnew’s Complaint: The Trouble with TV,” Newsweek, 74 (24 No-
vember 1969): 88-90;

Edward Bliss, Jr., Now the News: The Story of Broadcast Journalism (New
York: Columbia University Press, 1991);

“Flare-Up Over Agnew — Its Meaning,” U.S. News and World Report,
65 (19 August 1968): 6;

William Safire, Before the Fall: An Inside View of the Pre-Watergate
White House (Garden City, N.Y.: Doubleday, 1975).

JOHNNY CARSON

1925~
LATE-NIGHT SHOW HOST

Television Institution. Johnny
Carson made the late-night NBC
program The Tonight Show a televi-
sion institution, far outpacing all
competing shows in the ratings.
Carson’s comedic talents and abil-
ity to attract celebrity guests kept
viewers tuned in to NBC.

Pat Weaver. The Tonight Show
was the 1954 brainchild of NBC executive Pat Weaver,
who had created The Today Show in 1952. The two pro-
grams were meant to complement each other and to lock
viewers to NBC from the earliest viewing hours to the
latest. On 1 October Carson officially replaced the con-
tentious Jack Paar as host of The Tonight Show.

Carson versus Paar. During his five-year tenure Paar
had made the show a moneymaker for NBC, but under

364

AMERICAN

Carson The Tonight Show was a blockbuster. By 1965
Carson had raised the audience to an average of 8.7
million nightly viewers, over 300,000 above Paar’s peak.
Sponsor revenues for the show reached $20 million in
1967, a $4 million increase over the highest billings dur-
ing Paar’s years.

Ballooning Salary. Carson’s salary rose with the suc-
cess of the show. In 1965 he made $200,000 annually, a
figure that rose to more than $700,000 in 1967. After a
television strike in 1967, NBC raised his salary to over $1
million. His announcer, Ed McMahon, made more than
$250,000 in 1967. These salaries paled, of course, in
comparison to the profits generated for NBC by The
Tonight Show.

Beating the Competition. From the beginning the
significance of The Tonight Show was that it justified the
late-night portion of Pat Weaver’s vision of program-
ming that would attract viewers from the morning until
past midnight. The Tonight Show under Carson quickly
became a late-night institution, virtually immune to seri-
ous competition. The other networks and syndication
companies were unable to compete with Carson; The Joey
Bishop Show failed on ABC after running from 1967 to
1969; The Las Vegas Show, starring Bill Dana, failed in
syndication in 1967 after only a few months; syndicated
shows starring Mike Douglas and Merv Griffin barely
made a dent in the solid ratings of The Tonight Show.
With its ratings power The Tonight Show became a
money machine for NBC, combining its proven ability to
attract advertisers with its low production costs. Carson
remained host until 1992.

Sources:
“And Here’s Johnny . . . ,” Newsweek, 59 (12 February 1962): 80;

Ernest Havemann, “24 Hours in the Life of Johnny Carson,” McCall’s
(March 1965): 58, 61, 141;

“Here’s Johnny,” Newsweek (8 May 1967): 114-115;
“Insomniacs-ville,” Newsweek, 66 (19 July 1965): 78;
“Midnight Idol,” Time (19 May 1967): 104-106, 107, 109, 111;
“Prince of Wails,” Time (14 April 1967): 88;

Betty Rollin, “Johnny Carson, the Prince of Chitchat, Is a Loner,” Look
(25 January 1966): 98-102;

“Wherrr's Johnny?,” Newswee#, 69 (17 April 1967): 119.

WALTER CRONKITE

1916~
NEWS ANCHORMAN

The Newsman. During the
1960s Walter Cronkite became the
most respected television news-
caster in the United States. As the
news figure most associated with
the biggest news stories of the
1960s — the Kennedy assassina-
tion, the Vietnam Woar, and the

Apollo 11 moon landing — Cron-

DECADES: 1960-1969




kite was renowned for his honesty, character, and lack of

affectation. In 1973 he was voted “the most trusted man
in America.”

Early Career. After a wide-ranging career as a print
and radio journalist that began in 1933, Cronkite became
anchorman of the CBS Evening News on 16 April 1962.
He oversaw the expansion of the CBS Evening News from
fifteen minutes to thirty minutes on 2 September 1963,
featuring an interview with President John F. Kennedy
on the first half-hour show. On 22 November 1963 the
most significant event in the history of television news to
that time occurred: the assassination of President Ken-
nedy.

Covering the Assassination. The assassination was
the event that marked the victory of television over news-
papers as the news medium of choice for the American
public. Taking place between the morning and afternoon
papers, the assassination was tailor-made for the immedi-
acy of television. Cronkite was the CBS announcer who
relayed, with tears in his eyes, the news that President
Kennedy was dead. For the first time CBS suspended
regular programming, and it covered the death and fu-
neral from Thursday until after the state funeral on the
following Monday. Through the tragedy Cronkite and
the other television figures acted as a link for all Ameri-
cans in a way that other media could not. The coverage of
the assassination was confirmation that television was
now the leading public news outlet and that Cronkite was
the leading newscaster.

Vietnam Statement. Cronkite’s coverage of the Viet-
nam War and his on-the-air conversion from support for
the war to disillusionment changed the way television
news was viewed and how it went about its business. His
March 1968 call for negotiations to end the war was a
precedent-setting editorial for a network that had long
banned editorializing by its news reporters. In a clear
show of Cronkite’s credibility, only seven letters were
received by CBS criticizing the statement.

Moon Program. During the 1960s Cronkite was
known as a staunch supporter of the space program, espe-
cially the Apollo moon project. His evident enthusiasm
for the rocket launchings he covered helped galvanize
public support for the costly program. When Apollo 11
landed on the moon on 20 July 1969, Cronkite beamed:

Boy! There they sit on the moon! Just exactly nominal
wasn't it ... on green with the flight plan, all the way
down. Man finally is standing on the surface of the
moon. My golly!

Following Cronkite. The strengths of Cronkite al-
lowed him leeway in his journalistic practices that opened
doors for later journalists. Many of those who followed
lacked his strengths.

Sources:
“Cronkite Takes a Stand,” Newsweek, 71 (11 March 1968): 108;

“Cronkite’s Alarm,” Nation, 204 (27 February 1967): 260-261;
“On the News Beat,” Newsweek, 63 (1 June 1964): 74-75;

MEDIA

“Pad 19,” New Yorker, 41 (3 Abpril 1965): 38-40;
“Shake-up at CBS,” Newsweek, 59 (26 March 1962): 82.

MARSHALL McLuUHAN

1911-1980
MEDIA AND CULTURE THEORIST

Media Guru. Marshall McLu-
han was the media guru of the
1960s. His controversial theories
about the effect of changing media
on culture and society made him
into a media figure himself. Read-
ers saw his ideas as a possible expla-
nation of the social turmoil of the
1960s, and media executives
pointed at his writings as a sign of their importance.
While many of his theories have been dismissed as con-
fused and confusing, his influence on thinking about
media and culture was significant.

A New Kind of Science Fiction. A Canadian,
McLuhan was born in Edmonton, Alberta, on 21 July
1911. Early in his career he was a professor of English
literature. Upon taking a job teaching in the United
States, McLuhan became interested in popular culture
and its effect on youth. In the United States he was
“confronted with young Americans I was incapable of
understanding. . . . I felt an urgent need to study their
popular culture in order to get through.” His first book
on the media and culture, The Mechanical Bride: Folk-
lore of Industrial Man (1951), was a collection of short
pieces on the detrimental effects of the “pressures set
up around us today by the mechanical agencies of the
press, radio, movies, and advertising.” He described
the book in a letter to his mother as “a new kind of
science fiction, with ads and comics as characters.”

Global Village. In The Gutenberg Galaxy: The
Making of Typographic Man (1962) McLuhan contin-
ued to present his ideas about the effects of changes
in media technology on the form of society. He
points to the rise of the book and the fragmented
print society as the source of the decline of the oral
tribal society. The invention of electronic media
changed society again, restoring some of the oral
tradition and making the world into what McLuhan
called a “global village.” This type of sloganeering
made McLuhan popular with advertisers and media
figures who could reduce his complex ideas to provoc-
ative, meaningless phrases.

The Medium Is the Message. Understanding Media:
The Extensions of Man (1964) was McLuhan’s most influ-
ential book, filled with concepts that influenced how
media thought about itself and how people thought about
media. According to McLuhan books were obsolete, and
common definitions of literacy should be expanded to
include media other than print. Television was the “cool”

365




medium, requiring more mental and sensory involvement
than “hot” media, such as books. The youth of the post-
war period were fundamentally different from their elders
in that they did not respond as well to traditional instruc-
tion, instead becoming more tribal and less societal. The
content of media is determined by its form: “The medium
is the message.”

Seer or Charlatan? In 1967 McLuhan published with
Quentin Fiore The Medium Is the Massage, 2 book that
attempted to clarify and explain his ideas. The popu-
larity of the book —it was 2 best-seller —led to a
television special on NBC about his theories. By the
late 1960s McLuhan was regarded less seriously by
academics, but he was still a good source for a provoc-
ative phrase that could be used in advertising and pop-
ular culture. His influence in the general culture, how-
ever, was longer lasting. His ideas legitimized the aca-
demic study of popular culture and justified the self-
important statements by media executives. But many
were convinced that McLuhan was a charlatan. Co-
lumbia University professor Jacques Barzun dismissed
McLuhan with a pun on a McLuhanism: “The tedium
is the massage.”

Sources:

“The Hardware Store,” Time, 92 (9 August 1968): 48;

Hugh Kenner, “Understanding McLuhan,” National Review, 18 (29
November 1966): 1224-1225;

Richard Schickel, “Marshall McLuhan: Canada’s Intellectual Comet,”
Harper's, 231 (November 1965): 62-68;

“Understanding McLuhan,” Newsweek, 67 (28 February 1966): 56—
S5

Geoffrey Wagner, “The Charlatan as Saint,” National Review, 20 (19
November 1968): 1174-1176.

NewToN MiNnOW
1926~

CHAIRMAN, FEDERAL COMMUNICATIONS
COMMISSION

Appointed. A Chicago lawyer
well versed in communications is-
sues, Newton Minow was ap-
pointed chairman of the Federal
Communications Commission
(FCC) on 10 January 1961 by Pres-
ident John F. Kennedy. He was
sworn in on 2 March 1961 and im-
mediately began to do battle with
bad taste and manipulative programming,

A Vast Wasteland. His speech to the National Associ-
ation of Broadcasters in May 1961 set off a firestorm of
controversy. His labeling of television programming as “a
vast wasteland” angered network executives and pleased
critics of television. In addition to the technical concerns
of the FCC — license renewal, technology issues, and
others — Minow made the improvement of the content
of television and radio one of his main projects. While he

366 AMERICAN

PR et i B e

had no statutory authority over content, Minow used the
power of the commission to hold hearings to try and
change the focus of programming from shallow enter-
tainment to culture and education.

Commission Hearings. In February 1962 the FCC
held a series of hearings on network programming, de-
voting a week each to the programming policies of CBS,
NBC, and ABC. The first week of the hearings, with
CBS executives, was not marked by many confrontations.
The second week of the hearings, with the executives of
NBC, brought recriminations between the commission
and NBC board chairman Robert Sarnoff, whose open-
ing statement accused the FCC of seeking “regulatory
power over network programs” and of trying to “impose
the centralized authority of government to determine
what is good for the public to see and hear.” Minow, of
course, denied the intention of the FCC to regulate pro-
gramming, but he used the hearing to plead with the
networks to provide quality shows and not to follow
blindly the lead of audience ratings.

Minow’s Effect. Minow’s advocacy improved only
slightly the offerings of the networks; it at least brought
the issue before the public. But the problem remained
that the networks were only providing the type of pro-
gramming that viewers wanted. The television program
on NBC about Minow’s FCC hearings received an 8.2
rating, compared with a 12.7 for the competing Maverick
on ABC and a 23.4 for Mister Ed on CBS. Still, Minow’s
defense of quality in television programming helped lay
the foundation for the Corporation for Public Broadcast-
ing and the Public Broadcasting System in the late 1960s.
After two and a half years at the FCC, Minow returned
to private life in May 1963. Although his crusade failed,
Minow is remembered for his “vast wasteland” comment
and his advocacy of quality.

Sources:

“Appointments: Musical Chairs,” Newsweek, 61 (27 May 1963): 29-30;
“Minow’s Farewell,” New Republic, 149 (13 July 1963): 5;

“Pap and the Public,” Newsweek, 59 (12 February 1962): 80-81;

“ ‘Plead, Bleat, Groan,’” Newsweek, 59 (16 April 1962): 67;

“A Pretty Long Letter — And a Pretty Long Answer,” Newsweek, 59 (5
February 1962): 54-55;

“A Sponsor for Quality,” New Republic, 148 (4 May 1963): 3-5.

WILLIE MORRIS

1934-
MAGAZINE EDITOR

Magazine Troubles. Willie
Morris, at thirty-two years old, be-
came the youngest editor in chief in
the history of Harper’s magazine on
1 July 1967. He replaced John Fi-
scher, the man who hired him and
brought him to New York from
Texas in 1963. Harper’s in the 1960s

DECADES: 1960-1969

s s S Bt




ST

was suffering from competition with television. In 1966
the magazine had 277,000 readers and $1.8 million in
revenues, figures which belied the problems faced by nar-
rowly focused news and literary magazines during the
1960s. Though Harper’s had been revered and sustained
by the literary elite, the magazine’s owners and editors
found that the traditional readership was not able to
sustain Harper’s financially.

Early Life. The hiring of Morris was part of an edito-
rial plan to bring the magazine more in line with the
changing American society of the 1960s. Morris’s back-
ground was certainly not that of the typical New York
editor. He was born in 1934 in Yazoo City, Mississippi,
and grew up with the discomfort associated with the
racism of that society. After high school he went to the
University of Texas at Austin. As editor of the college
newspaper, the Daily Texan, Morris became a campus
celebrity because of his activist stand, defending the right
of the paper to comment on campus, local, state, and-
national issues. While at Texas he became a liberal and
used his journalistic talents to expound his political be-
liefs in that Democratic, but conservative, state.

In Texas. Morris moved to England in 1956 after his
graduation from Texas and studied history at Oxford
University as a Rhodes scholar. In 1960 he received a
request from Ronnie Dugger to return to Texas to edit
the political weekly the Texas Observer. A journal with a
circulation of six thousand, the Texas Observer had an
influence far greater than its subscriber list, attempting to
report honestly what went on in Texas politics, stepping
on all the toes that goal entailed. During his editorship
his talents as a political observer were noticed, and he was
able to publish essays on southern and Texas politics in
magazines such as Harper’s.

Changes in New York. Hired first as an editor at
Harper’s in 1963, Morris worked to update the literary
and journalistic content of the magazine. He signed nov-
elist William Styron, Socialist and social scientist Mi-
chael Harrington, and psychiatrist Robert Coles to write
for the magazine. After his appointment as editor in
chief, a move that also brought The New York Times
writer David Halberstam and freelancer Larry King as
editors to Harper’s, he sent Halberstam to report on the
Vietnam War, printed Norman Mailer's Armies of the
Night (in an issue-length piece), and generally upgraded
the content of the magazine. He wrote the first volume of
his autobiography, North Toward Home (1967), at age
thirty-two. He did not, however, solve the problems of
the magazine. He was fired as editor in chief in 1971 and
returned to a more sedate lifestyle in the Northeast and,
eventually, at the University of Mississippi in Oxford. In
1993 he published New York Days (Random House), the
second volume of his autobiography.

Sources:

Susan Lardner, “Willie Morris (b. 1936 — ) and Frank Conroy
(b. 1936 — ),” New Yorker, 43 (3 February 1968): 106, 109-111;

Willie Morris, North Toward Home (Boston: Houghton Mifflin, 1967);

MEDIA

“North by South,” Time, 90 (10 November 1967): 61-62;
“A Spur for Harper's,” Newsweek, 69 (22 May 1967): 68-69;
“Youth for Harper’s,” Time, 89 (19 May 1967): 56.

JANN WENNER

1946-
MAGAZINE OWNER, EDITOR, AND PUBLISHER
Youth Market. Jann Wenner

was among the first entrepreneurs
to realize the enormous commercial
potential of the baby-boomer youth
. market of the 1960s. Born in 1946,
Wenner was twenty when he
started Rolling Stone magazine in
1967 to focus on the rock 'n’ roll
youth culture of the late 1960s.

Starting. Wenner's first experience as a journalist was
at the University of California, Berkeley, where he wrote
a music column for the campus newspaper. He also did
reports on the Free Speech Movement at Berkeley for
NBC. He dropped out of college after his junior year and
wrote a music column for Sunday Ramparts, a weekend
offshoot of the New Left magazine. After six months he
borrowed seventy-five hundred dollars from a relative
and started Rolling Stone with fifty-two-year-old San
Francisco Examiner columnist Ralph Gleason.

Statement. The first biweekly issue appeared on 9
November 1967 and featured a cover portrait of John
Lennon. The “Publisher’s Statement” in the issue put
forth the purpose of the magazine:

Rolling Stone is not just about music, but also about the
things and attitudes that music embraces. . .. To de-
scribe it any further would be difficult without sounding
like bullshit; bullshit is like gathering moss.

Procapitalism. The magazine was solidly, if not spec-
tacularly, successful during its first few years, reaching a
circulation of more than sixty-four thousand subscribers
by April 1969. Wenner has never been embarrassed by
the financial success of his “counterculture” venture, re-
jecting the anticapitalist rhetoric of the radical Left that
was linked so closely to the social upheaval of the late
1960s. “Rock and roll is now the energy core of change in
American life. But capitalism is what allows us the in-
credible indulgence of this music.”

Aging. Wenner built Ro//ing Stone into a strong media
presence, building the circulation of the magazine past
the one million mark by 1987. The magazine did lose its
intensity as a cultural and political voice as the revolu-
tionary trappings of the music and political rhetoric of
the 1960s fell to the wayside in the 1970s. The magazine
then became more of an industry voice as the baby boom-
ers grew old enough to realize that they had little need of
a voice of a generation. The median income of subscrib-
ers in 1987 was more than thirty thousand dollars.

367




i The importance of Rolling Stone | Sources:
ShOWIng e W"ly P g Nick Ravo, “Rolling Stone Turns a Prosperous 20,” New York Times, 23

was that it showed other companies ax}d entrepreneurs August 1987, p. 22;
that the youth market could be exploited on its own Rocking the News,” Newsuwee, 73 (28 April 1969): 90;
g “Rolling Stone's Rock World,” Time, 93 (25 April 1969): 78. &
it gie gl
In November 1969 Walter Annenberg sold the Philadel- paign. The collie had no statement on her appoint-
phia Inquirer and the Philadelphia Daily News for $55 ment.

million. Annenberg, who owned TV Guide, Seventeen
magazine, and the Daily Racing Form, sold the news-
papers to escape a challenge to the renewal of his FCC
license for WFIL television station in Philadelphia.
He had been accused of having a virtual news monop-
oly in the city.

As a measure of his own media message, Marshall
McLuhan recorded an album for Columbia Records
in April 1967 on his theories. While in New York,
McLuhan entertained reporters with his insights —
one example, on the miniskirt: “It’s a rediscovery of
the tribalistic sculptural values. The kilt is a mini-

Lucille Ball and Desi Arnaz made their final appearance skirt.”

together in an I Love Lucy special on 1 April 1960. | Presidential candidate Richard Nixon appeared on

Their divorce became final on 1 May. Rowan and Martin’s Laugh-In on 16 September 1968,

John Henry Faulk, a CBS radio personality, won his libel delivering the show’s signature line, “Sock it to me?”
suit in June 1962 against a sponsor who accused him of | Jack Paar walked off The Tonight Show set on 11 Febru-
Communist leanings. He filed the suit in 1957 with ary 1960 after an NBC censor cut a joke from his
the help of Edward R. Murrow. The court awarded performance. He returned on 7 March, but his days as
him $2.8 million. host were numbered.

Mal Goode became the first black network correspon- In December 1966 The New York Times reporter Harri-
dent on 10 September 1962, covering the United Na- son Salisbury was granted a visa to North Vietnam
tions for ABC. and began filing stories from Hanoi. Both Salisbury

and The New York Times were severely criticized. Salis-

bury was voted a Pulitzer Prize for his Vietnam work,
but the trustees of Columbia University refused to
sanction the award.

On assignment in Colombia in May 1967 for McCall’s
magazine, Lynda Bird Johnson, the daughter of the
president, was involved in an incident with Colombian

journalists. Two Colombian newsmen sued Johnson’s : o : :
Secret Service agents after having been attacked and During an AFTRA strike in April 1967, novice newsman

beaten while approaching her at the Barranquilla air- Arnold Zenker replaced Walter Cronkite as the an-

port. chorman for the CBS Evening News for thirteen days.

Upon his return after the strike settlement, Cronkite

In May 1967 television star Lassie was named as the quipped, “Good evening. This is Walter Cronkite,
symbol of the Keep America Beautiful antilitter cam- sitting in for Arnold Zenker. It’s good to be back.”

368 AMERICAN DECADES: 1960-1969




